Merdeka

Puisi Merdeka

Nafas Merdeka

Mengapa engkau tidak Merdeka..

aku pun tidak.

Tapi telah Merdeka dan Negara ku Merdeka

dari kuasa-kuasa jahat di ibu kota

di desa permai dan di celah-celah hutan hujung sana,

di pinggir-pinggir pantai timur dan barat

di selatan malaya dan utara yang hampir diranap siam,

dan kuasa penjajah juga menghulur ehsan

dari jiran dan negara matahari tenggelam

penjajah juga yang memberi Merdeka

Aku masih Merdeka

dari kuasa jajah serantau bukan sebangsa

Tapi benarkah tangan dihulur itu murni untuk Malaya

Benar! Malaya sudah Merdeka dari penjajah

walaupun Malaya sudahpun dilatah mentah-mentah

hingga habis darah hulu-balang tumpah di tanah

biar saja tanah yang memaki seranah perbuatan mereka

Ketika itu aku tiada tapi umat bersuara

“wahai bapa-bapa kami, peliharalah hak-hak kami sementara kami besar”

Ketika itu aku tiada tapi bonda berkata

“Bebaskan negara Malaya”

Ketika itu aku tiada tapi bapa bersuara

“Merdeka! Merdeka! Merdeka!”

Kini bukan lagi Malaya tapi Malaysia sudah Merdeka

langkah Malaysia sudah mendapat iri seluruh dunia..

Kini bukan lagi Malaya tapi Malaysia sorotan mata dunia

mencerna umat sehingga menjadi tokoh manusia..

Kini bukan lagi Malaya tapi Malaysia di antara gergasi Asia..

mencubit sana sini persoalan umat manusia

Hari ini ulang tahun 45

gegar-siksa umat dahulu tidak dilupa

aku, kamu dan kalian adalah generasi mereka

amanah si tua kepada si muda

membimbit obor-obor umat sebangsa dan seagama

menukar rencah juang dalam nafas Merdeka

Kenapa engkau tidak Merdeka..

tidak… aku seperti kamu, kamu, kamu dan kalian

Aku bersyukur seperti kamu, kamu dan kalian

kerna aku masih mengukur dilema dunia hukum alam

kerna dunia ini bukan miliku dan bukan milik siapa

maka, hanya Dia tahu Negara ku sudah Merdeka..

Paichowan,Cairo

Leave a Reply

