Malang X Berbau…..

Cinabeng Kolusten

Selamat Hari Ulang Tahun ke 2: “Sesi Memerangi Terorism”

Masuk hari rata-rata dalam canel Televisyen ArabSat mengulas masalah T.T. Isu-isu hangat dari operasi Hamas vs Israel. Banyak korban tapi masih sepi dari kalangan kuasa Liga Arab. Hanya desus-desas beberapa canel yang mengulas kejadian bukan membantah tohmahan dari BBC/Euro News/CNN n cabel pro-Amerika.

Kelmarin dalam canel al-Arabiya mengulas kembali detik-detik tumbangnya Pusat Dagangan Antarabangsa. Banyak tragedi yang membuatkan manusia dunia berpikir buat kali yang lebih kritis untuk memahami keadaan sebenar. Ada yang masih percaya lagi bahawa segala titik permulaan kecelakaan ini berasal dari umat Islam -Fundamentalis Islam yang memberi kesan terhadap dunia dalam IslamFobia.

Tapi ada juga yang celik dan ingin mendalami lagi berita dari media-media kini. Seluruh umat tahu dari angkara siapa… Terorism -Ya benarlah semuanya dari angkara teroris. Tapi terlalu umum untuk kita mengetahui golongan siapakah yang benar mendokong ideologi keras ini… Zionis vs Islam.

Konklusi dari tahun ke2 memerangi ‘pengganas’:

+Amerika masih lagi mencari simbol utama ‘teroris’ yang dimaksudkan mereka. Bahawa mereka sendiri masih lagi sangsi untuk menangkap Ben Laden. Bukan ingin diekori bahkan ingin menghidu attar Ben Laden pun mereka masih terjerat dengan tuduhan mereka.

+Amerika masih lagi bergerak dari kata putus Mei 2002 dahulu. Memerangi pengganas dari sudut lain; Bahawa Iraq sudahpun di tangan mereka yang beralaskan teroris dari segi persiapan senjata Nuklear. Konflik ini tidak membabitkan atas alasan 911 akan tetapi atas alasan menekan pergerakkan Israel.

+Kini Iran sudah menjadi campur-tangan Amerika untuk membasmi unsur-unsur senjata Nuklear. Kononnya ingin menjadi Hero di Abad globalisasi.

+Afghanistan dan Iraq masih lagi kucar-kacir dan polimeks antara dunia antarabangsa terhadap Amerika tidak lagi menaruh kuasa terhadapnya. Amerika kini berdiri dengan sendiri (dengan bantuan kawan karibnya) dan ingin menunjukkan bahawa dunia renainsen yang diasaskan dahulu akan tetap kekal menjadi ketuanan tamadun dunia.

Haku Matata

Alam siswa Mideast agak reda sejak kebelakangan ini. Ini kerana kepimpinan baru yang menjawat pengurusan kebajikan anak-anak Melayu masih lagi giat disusun. Era baru di kepimpinan baharu kali ini amat perlu mengawasi sentimen kefahaman individu dalam menelusi kegiatan mahasiswa/wi di sini supaya tidak hanya terpauk sebagai gundik-gundik politicsm.

Lepak Jek

Adus… tah ape nak buat. Dah seminggu lepak di Aguaza. Entah buat apa aku pun tak tahu. Tapi ada kelebihan gak duk kat sana. Satunya dapat information lebih tepat dan cepat. Memang! Kalau dah bley santai kat rumah tu asyik duk nonton TV jek. Selang seli antara berita and Movie.

Semalam balik rumah di Haiyu Asyir. Ermm.. Dah standby nak selesaikan kerja-kerja yang masih bersepah. Tapi tak le serumit sebelum ini. Rilek sket la. Hanya susun-susun file kat rumah tu and tah ape lagi nak buat.. hhehe

Cukup…. dah la….

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: