Introduksi Propos Perlembagaan

الحمد لله رب العالمين , وصلاة وسلام على سيدنا محمد صلى الله عليه وسلام وعلى أله وأصحابه الطاهرين ومن تبعهم بإحسان الى يوم الدين و بعد ,

“Islam had long been established in the country before the conquest of Malacca by the Portuguese in 1511. It was left undisturbed by the British in the country or so they controlled the country. Its not therefore suprising when the constitution by article 3 (1) provides that Islam is the religion of the Federation. As has already been seen, the constitution at the same time guarantees the freedom of every body to practice in peace anad harmony his own religion. [ An Introduction to Constitution Of Malaysia by Tan Sri Mohamed Suffian Bin Hashim 1972: m/s 203 ]

Dalam keterangan Perlembagaan Malaysia termaktub Perkara 3 tersebut ialah:
1. Islam ialah agama bagi persekutuan; tetapi agama-agama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai di mana-mana bahagian persekutuan.

2. Di dalam tiap-tiap negeri selain Negeri-Negeri yang tidak mempunyai Raja, kedudukan Raja sebagai Ketua agama Islam di Negerinya mengikut cara dan setakat yang diakui dan ditetapkan oleh Perlembagaan Negeri itu, dan , tertakluk kepada Perlembagaan itu , segala hak, keistimewaan, prerogative dan kuasa yang dinikmati olehnya sebagai Ketua agama Islam, tidaklah tersentuh dan tercacat; tetapi dalam apa-apa perbuatan , amalan atau upacara yang berkenaan dengan Majlis Raja-Raja telah bersetuju bahawa perbuatan, amalan atau upacara itu patut diperluas ke seluruh Persekutuan, setiap Raja lain hendaklah atas sifatnya sebagai Ketua agama Islam membenarkan Yang di-Pertua Agong mewakilinya.

3. Perlembagaan- Perlembagaan Negeri Melaka, Pulau Pinang, Sabah dan Sarawak hendaklah masing-masing membuat peruntukan bagi memberi Yang di-Pertua Agong kedudukan sebagai Ketua agama Islam di Negeri itu.

4. Tiada apa-apa jua dalam perkara ini mengurangkan mana-mana peruntukan lain dalam Perlembagaan ini.

5. Walau apa pun apa-apa jua dalam Perlembagaan ini Yang di-Pertua Agong hendaklah menjadi Ketua Agama Islam di Wilayah-Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya; dan bagi maksud ini Parlimen boleh melalui undang-undang membuat peruntukan-peruntukan bagi mengawal selia hal ehwal agama Islam dan bagi menubuhkan suatu Majlis untuk menasihati Yang di-Pertua Agong mengenai perkara-perkara yang berhubung dnegan agama Islam. [ Perkara 3: Fasal 1-5: Agama bagi Persekutuan]

Perkara 3 dalam Perlembagaan Persekutuan ialah suatu peruntukan yang asasi bagi keaslian kependudukan Melayu secara geografinya setelah kedatangan Islam melalui kesultanan Melaka sejak dulu lagi sebelum kedatangan Portugis mahupun British. Peruntukan asas ini juga sebagai latar hidup, pegangan, budaya dan kefahaman majoriti masyarakat di Malaysia sekalipun Perlembagaan baru selepas Hari Merdeka.

Dalam tulisan lain Tan Sri Muhamed Suffian Bin Hashim menyebut mengenai pakatan ‘National Council For Islamic Affair’ :

“On 17th October, 1968, a further step was taken to co-ordinate the administration of Islamic matters by the establishment by the conference of Rules of the Nation Council For Islamic Affair.

It members are (a) a chairman appointed by the conference (usually the Prime Minister is appointed); (b) a representative from each state in West Malaysia, appointed by the Ruler concerned and, in the case Malacca and Penang, by the Yang di-Pertua Agong; and since July 1971 a representative also from each state in East Malaysia, appointed by the Yang di-Pertua Agong with the approval of the Yang di-Pertua Negara, Sabah or the Governor, Sarawak, as the case may be, after considering the advice of the Islamic Religion Council of the state concerned; and (c) five person appointed by the Yang di-Pertua Agong with the consent of the conference”. [An Introduction to Constitution Of Malaysia by Tan Sri Mohamed Suffian Bin Hashim 1972: m/s 204]

Secara Umumnya, perkara 3 dalam Perlembagaan Persekutuan telah menjadi ketuanan dalam menjaga lain-lain perkara dalam peruntukan Perlembagaan. Namun, akta Perlembagaan dalam perkara 3 ini masih terjejas dengan kehadiran perkara-perkara lain yang melibatkan Kebebasan Asasi (perkara 4-5), Kebebasan Beragama (perkara 11-12), serta isu-isu yang melibatkan Mahkamah Tinggi dan Mahkamah Syarie yang dikuat kuasakan oleh Peruntukan Negeri-Negeri di bawah Raja-Raja dan lainnya di bawah Yang di-Pertua Agong.

Segala isu-isu yang menjadi pertembungan antara perkara 3, serta 11-12 berkait rapat dengan tema besar dalam perkara 3, menjadikan agama Islam adalah agama rasmi bagi persekutuan.

(by Paichow:- *&%#$+~$&(J”<&#~)

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: