Dialog Peradaban Sastera –

Dua manusia yang jauh dari perlembahan, negara sebarang yang perlu menangkis angin monsun, ribut di laut, panas terikan yang menukar cuaca, ada bicara kosonk yang mempunyai erti dalam seni. Setelah bosan tiada isu untuk berbual, melepasi garisan pengajian, hidup harian, kesihatan dan berita kawan-kawan; dialog ini terjadi di celah-celah ribuan manusia merentasi masa-masa hanya di jari. Di depan kotak segi empat panjang ini.

Paichowan :: terkapai2 di lautan biru.. berteman dengan langit yang gelap.. membutakan harapan hati.. perasaan yang terkontank telanjang..
Paichowan :: kwakwkakaka
B**** **i: waaaa bermadah pujangga napokk
B**** **i Haha
B**** **i: ni madah berhelah aku
Paichowan :: hah
B**** **i: terkapai2 ku kelemasan..berteriak tanpa suara..
B**** **i: hanye bertemankan bulan dn bintang kekeheningan mlm sepi lagi windu..
B**** **i: heheh

Paichowan :: adowww…
Paichowan :: hahhaha
Paichowan :: sedap
Paichowan :: buat cicoh colek sedap nehh

B**** **i: bersiol2 laksana anak muda rocker lagi brutal..siang dan mlm tanpa henti berputar..masih lg dia membisu..
B**** **i: hanye berkata2 dgn anggota bahasa indah..
B**** **i: dia terhoyong hayang ntah knp..
B**** **i: dlm kemabukkan sendu tangisan jiwa utk berkata..
B**** **i: tak sangka..rupenye mmg dia x leh berkata..
B**** **i: itulah ‘bisu’
B**** **i: (senyum)

Paichowan :: porak puranda dalam bahasa jiwa.. bersiul menyanyi menari bagai tarian hambali.. menadah sendu dalam gamitan pagi, esok nati, hari dan hari.. dalam habuk sebaldi
Paichowan :: wkakwkakakwka
Paichowan :: pokodejei, menatam, bangsat sumpahan menatank, menanti bintang tidak tumbuh didada langit,, yang seksi lagi sunyi.. khayalan diri, mimpi ngeri, suara hati…dari suara-suara pujangga hati
Paichowan :: wakkwakakak
Paichowan :: bisu adalah bahasa.. jiwa .. isyarat.. loghat yang tiada huruf berangka, hanya hati ke hati akan mencuit sanubari dan inderapuri

B**** **i: hahaha
B**** **i: heheh
B**** **i: kehabukan bagai debu dan asap berterbangan ke angkasawan..
B**** **i: dlm keheningan mlmku ketawa..
B**** **i: dlm bisikan windu ku termenunggg
B**** **i: dlm kemerehan mata ku menahan…
B**** **i: dlm ke-sentiman diri ku berlabuhh
B**** **i: kadangku sedarr
B**** **i: kadang ku hilangg
B**** **i: kejap ade kejap x de..
B**** **i: bagaikan biskut
B**** **i: Hahha

Paichowan :: hahahahah
Paichowan :: awan berbondonk-bondonk membelah tubuh, menghiasi kamar yang setia suci, gambus, gitar, piano, biola tiada di sisi, mata dalam kebakaran.. mereka hilank..
Paichowan :: hilank dalam khayalan
Paichowan :: kalau tadi hanya menant kan bintank..
Paichowan :: bulan malu untuk menatap awan..
Paichowan :: cuba melari kemari ke arah sana tiada destinasi
Paichowan :: menyeru hari esok dengan sang matahari
Paichowan :: yang sentiasa merah memancar perut bumi
Paichowan :: waktu itulah. biskut yang hilank akan diketemui
Paichowan :: lalu menganggap diri persis chipsmore dalam iklan manusia
Paichowan :: lagak berdansa memerli manusia
Paichowan :: kerana dosa atau pun pahala..
Paichowan :: entah.. syurga atau neraka..
Paichowan :: tapi hang apa tau..
Paichowan :: syurga neraka sume atas tuhan punya kosa laa..
Paichowan :: wkawkkakak
Paichowan :: putuih akal paaaaaaaa!!

B**** **i: hahahahah
B**** **i: ni pasang tinge leklok
Paichowan :: okehh

B**** **i: danau kabus mentari senje kian berlabuh
Paichowan :: OoOO.. syahdu
B**** **i: menanti tirai menutup siang
B**** **i: lantas berlalulah siang munculnye mlm
B**** **i: mlm gelap kelam namun masih dlm cahye muram tp indah
B**** **i: keindahn sang purnama memancar sinar
B**** **i: menuju lewat semakin damai dan permai
B**** **i: bersama sang cengkerik yg riuh rendah bersiol ntah berlagu
B**** **i: insan masih leka dibuai mmpi mlm
B**** **i: tanpa rasa bersalah sempat tersenyum
B**** **i: tersenyum dlm pelukan windu dr seseorng
B**** **i: tiba2 terus terpancut
Paichowan :: hahahah
B**** **i: Hahha

Paichowan :: neh.. dengaq
Paichowan :: semak samun dalam belukar sepi.. kemelut kuasa hati, jiwa, nurani, akal budi yang dihentak tak berpijak.. tiada damai yang indah diimaginasi, difikir, diakal yang selalu memberontak,.. kerana belukar adalah hutan rimba tak pernah dicukur..
B**** **i: k
B**** **i: apa cukur lak nih
B**** **i: πŸ˜€ hahah

Paichowan :: tapi,,..
Paichowan :: padank pasir yang selalu beralun, membentuk ombak, dayunan air.. kejauhan mata.. liang liuk seperti ular berdesir… ada patamorgana .. menjadi selingkuh buat dua manusia
Paichowan :: damai, tenang.. tiada belukar seperti hutan yang tak ditebank.. indah.. dengan nil yang bergelora di pinggir sana.. syalalat yang menjadi ajaib buat warga pasiran.. lain budaya dari dua manusia
Paichowan :: tiada indah dalam kekejaman, tiada duka dalam keriangkan.. kemuraman menjadi racun dalam sedu sedan dua manusia kota
Paichowan :: tapi…kullu syaiin sababa.. faatba’a sababa..
Paichowan :: hahha
B**** **i: hahha

Paichowan :: serius sket kali nehh
Paichowan :: heheh
B**** **i: haha
B**** **i: emm

Paichowan :: Manusia melihat awan, langit.. matahari, bintang dan bulan di malam gelap adalah intuisi
Paichowan :: intuisi rohani berdamai dengan alam.. melihat tumbuh-tumbuhan hijau adalah ubat keriangan, ketennagan, keinsafan, kemakmuran .. tiada dosa antara manusia..
Paichowan :: bahawa manusia yang sibuk berdegil, mencubit lengan, tangan, kaki telinga hidung yang kemet, dahi yang luas di gelak ketawakan.. tak sama seperti manusia yang sentiasa memetik hijauan yang sentiasa mesra dengan alam..
Paichowan :: awkakakak
B**** **i: πŸ˜€
B**** **i: ehemm

B**** **i: dlm menuju puncak kubertahan
B**** **i: disebuauh teluk yg bertiang
B**** **i: berbalut rumput segar mamaki helmet
Paichowan :: hahhaha
B**** **i: berbalut rumput segar memakai helmet kemerahan
B**** **i: gagah tegas ketegangan
Paichowan :: \
B**** **i: menahan jiwa dialam khayalan mesra windu alam
B**** **i: makin terserlah keringat didahi
B**** **i: namun takde maknenyee
B**** **i: hahahah
Paichowan :: ahahahh\
Paichowan :: adoiii

Paichowan :: tiada makna hanyalah bicaraa, kelar-kelar urat menonjol dibahu kiri dan kanan, atas khaylan, bicara kesat, ngaum raksaksa, terkehel-kehel melepas asa
Paichowan :: dalam tidak sedar, ada menanti, memekik, mendesak, dari desas desus suara hati yang ingin kan tiada henti, esok lusa, jgn lagi
Paichowan :: wkkaka
B**** **i: hahhahhaha
Paichowan :: bodddddddoooooooo
Paichowan :: akkkwak
Paichowan :: adoww
B**** **i: πŸ˜€
B**** **i: mendalam tul maknye

Paichowan :: hanya bicara tiada nafsu, akan terjadikah hukum
Paichowan :: melirik dari kata hati hingga terjadi
Paichowan :: terletak soalan nati bila ianya terjadi
Paichowan :: kerana sesuatu adalah dari kuasanya yang terjadi
Paichowan :: seprti kata
Paichowan :: KUn Fayakun.. Maka Jadilah jadi
Paichowan :: πŸ˜€
B**** **i: heheh:D

Paichowan :: seperti banyaknya kejadian, banyaknya fikiran, banyknya hukuman, banyaknya persoalan… tiada yang mutlak, tiada mendusta, tiada yang melebihi kuasaNYA
Paichowan :: tapi, banyak rusuh2 berbunyi, menangkis iri, mendongak dengki, mendada seksi .. menunjuk lagak diri. untuk menentukan hukum-hukum yang diberi
Paichowan :: kerana, sabda khalifah adalah wakil tuhan, menunjuk jalan, memimpin fikiran, mengolah panduan, menentukan hukuman
Paichowan :: sedangkan, penentuan hukuman adalah sabda INIL HUKMU ILLA LILLAH.. tiada sedar..
Paichowan :: terlolos hanyut dalam pancaran matahari,
Paichowan :: panas berlegar kerana nafsu mengatasi ilmu
Paichowan :: antara manusia dan manusia
Paichowan :: antara sistem memanusiakan manusia
Paichowan :: antara akal fikiran dan hati yang diterima
Paichowan :: bukan memberi
Paichowan :: menentu
Paichowan :: menjatuhkan hukuman dengan kata : DOsa Haram MUNAFIK kafir
Paichowan :: atau sejelek nya
Paichowan :: tapi sabda-sabda bersuara untuk
Paichowan :: memimpin..
Paichowan :: mentadbir..
Paichowan :: menggarap
Paichowan :: menilai tanpa kuasa mutlak untuk manusia
Paichowan :: hanya sabda Qotei dan Zonni jadi fahaman diri
Paichowan :: …..
Paichowan :: πŸ˜€

B**** **i: best gak tuh
B**** **i: πŸ˜€
Paichowan :: ehhehe
Paichowan :: selit2 ilmu sket
Paichowan :: wakwkaawkk\

B**** **i: orait le tu
B**** **i: ehem
B**** **i: kuasa adalah anugerah ilahi
B**** **i: namun kuasaNYA maha agong lgi mutlaq
B**** **i: insan juga giler kuasa
B**** **i: manusia lagi semakin bangsat krn kerakusan kuasa
B**** **i: insan disane ditindas dimaki dihamun
B**** **i: manusia dikota semakin dahaga belum puas
B**** **i: namun insan doif lgi insaf
B**** **i: perlu jua merebut kuasa
B**** **i: krn kuasa itu anugerah
B**** **i: kerna tanpa kuasa insan semakin hanyut dn lalai
B**** **i: tanpa kuasa manusia semakin punah dalam kederhakaan
B**** **i: kuasa tetap anugerah ilahi yg maha kuasa
B**** **i: kuasa insan adalah pinjaman
B**** **i: namun kuasaNYA adalah Zat
B**** **i: manusia kuasa manusia dikuasai
B**** **i: makhluk lemah makhluk kuat lagi rakus
B**** **i: dari selembah mahu selembah dan selembah
B**** **i: yes kuasa
B**** **i: insan insaf jua mahu jua berkuasa
B**** **i: kuasa utk meninggi kalimahNYA
B**** **i: bukannya giler kuasa
B**** **i: sekian

Paichowan :: hahahha
B**** **i: πŸ˜€
Paichowan :: sedap jugok tuh
Paichowan :: genre hararki
Paichowan :: hehehh
B**** **i: belasah jee
B**** **i: πŸ˜€

Paichowan :: Dalam cerimin kaca, ada suara, kuar dari coronk2 usank. bercerita.. terbang, melompat, terkinjal-kinjal
Paichowan :: Spiderman, batman, superman, cicakman, oltroman.. semutman.. badankman, hantuman,(men tonto pun ble la)
B**** **i: hehe
Paichowan :: kerana kuasa.. kuasa antara manusia.. kuasa dari penghubunk antara yang MAHA KUASA
Paichowan :: seperti ZAT DAN SIFAT ADALAH MAHA KUASA
Paichowan :: Kuasa yang masih bersifat, seperti alam langit dan bumi di paras yang tiada terjangka dek akal ilmu manusiawi.. adalah sifat KUASA YANG MAHA ESA
Paichowan :: manusia pinjam dari sabda, yadullahu fauqa aidihim.. wamaramaita iz ramaita, seluruh adalah kuasa..
Paichowan :: Kuasa sementara
Paichowan :: hnya didunia menhapus mungkar manusia
Paichowan :: demi kuasa juga menghancur manusia
Paichowan :: kuasa adalah juga makhluk seperti manusia..
Paichowan :: setelah mana diadaptasi jadi TUHAN MANUSIA
Paichowan :: seperti berhala dijadikan kuasa
Paichowan :: Krishna juga dikatakan berkuasa
Paichowan :: demi cinta dan peperangan
Paichowan :: seperti juga Kuasa Jesus membenarkan kaumnya
Paichowan :: seperti juga sekular.. memberi kuasa adalah Tuhan bagi Manusia..
Paichowan :: tidakkah kuasa hanya mencemuh diri manusia.
Paichowan :: tidakkah manusia itu memerlukan kuasa??
Paichowan :: manusia diperlukan oleh kuasa..
Paichowan :: kuasa yang mentadbir manusia
Paichowan :: kuasa yang memimpin manusia
Paichowan :: kuasa yang mengerinkkan dosa2 manusia
Paichowan :: terhadap tuhannya
Paichowan :: πŸ˜€
B**** **i: hehhehe
B**** **i: tusbehu a’la kherr

(Gua blah masuk tido .. dia cakap .” nak gi hammam (toilet) “.. Gua upload masuk sini)

a.k.a P@i

Advertisements

6 Responses to “Dialog Peradaban Sastera –”

  1. *heartbeat* Says:

    sastera?
    aku tak amik sastera dlm spm.
    tapi masa form 6 lower aku amik sekejap, lepas tu terus masuk itm.

    tapi aku sempat bli buku2 berkaitan. aku suka. cuma perlu masa untuk paham.

  2. a.k.a P@i Says:

    hahha.. gud.. aku tak blaja.. cam intuisi mistik dalam soul aku.. cam tu je tiba2 hade.. hhahah.. dip dap dup dip dap dub.. heartbeat rit?? wkakwka

  3. *heartbeat* Says:

    tapi bagi aku, sastera susah untuk ditelaah.

    pelu masa dan kosentrasi.

    sebab tu sampai skang aku tak abeh2 katam lagi!

    hee..

  4. a.k.a P@i Says:

    Katam sastera adalah satu pkara yang wastin tym ma.. dia cam inspirasi idup n slalu produktif. Dia akan dtg cam melulu, kelam kabut, gelojoh. Cam seru, tapi mau konsisten ma.. pastu high imagination.. tuh jahh.. hehheh

  5. Aku pn kekdg berair gak mata baca sastera ni.Sulit utk dimengerti.Tapi penuh kebenaran.Jadi,pelan2 kayuh.Teruslah menulis. πŸ™‚

  6. a.k.a P@i Says:

    ahaa.. kayuh slow2.. jgn ligan plak. satgi dia lari, takpun jatuh tcicir kat tanah. kalo sedar takpe.. takut tak sedar tibe2 je ilank.. so, slow.. bhati2.. Merah tanda berenti. hijau tanda jalan.. kunink??? hehehehhe

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: